Allmänna villkor
Mellan Millu AB och förening/lag/skola nedan gemensamt kallade "Kunden", gäller dessa villkor. Försäljning och distribution av Millu's produkter sker genom att Kunden beställer Säljpaketet. Därefter tar Kunden upp beställningar av Millu's produkter under en begränsad tid. Sedan tar Millu emot en gemensam beställning från Kunden enligt angivna tidsplan som medföljer i Säljstödet. Millu skickar beställd kvantitet till Kunden. Förutsättning för att köpa Millu's produkter är att Kunden utsett en kontaktperson som solidariskt med Kunden ansvarar för betalning gentemot Millu.
Förtjänst/Vinst
Kundens förtjänst/vinst är skillnaden mellan kundens inköpspris och kundens
försäljningspris. Från säsongen 2019/2020 gäller följande om konsumentpriset är
50 kronor styck är förtjänsten 20 kronor från första sålda produkten.
Millu's förpliktelser
Millu erbjuder endast detta erbjudande till förening/lag/skola. Millu åtar sig att
stödja Kunden under säljperioden samt förbinder sig att ersätta eventuella
reklamationer efter prövning.
Fource major
Millu ansvarar inte för förseningar av leveranser som påverkas av yttre
omständigheter såsom brand, jordbävning, storm, epidemier etc. Millu har vid
sådana tillfällen rätt att senarelägga en leverans upp till 2 månader, utan
extra ersättning för Kunden. Efter 2 månader har Kunden rätt att utan kostnad
avboka en beställd order.
Kundens förpliktelser
Kunden förbinder sig att följa de anvisningar och instruktioner som lämnas av
Millu i samband med försäljningen av Millu's produkter. Kunden skall i sitt
försäljningsarbete utföra sitt arbete på ett sådant sätt att produkterna och
varumärkets goodwill och anseende behålls eller förstärks. Kontaktpersonen
skall informera samtliga som är delaktiga i försäljningen av Millu's produkter
om innehållet i dessa villkor. Kunden förbinder sig att sälja Millu's produkter
i egen regi genom uppsökande verksamhet och får inte utbetala någon lön eller
annan ersättning för detta. Kundens andel eller nettobehållning skall oavkortat
och enbart användas i den ideella verksamheten.
Krav på kontaktperson
Kontaktpersonen skall vara myndig, minst 20 år, inte vara belastad med
betalningsanmärkningar och acceptera att en kontroll tas. Observera att
kreditkontrollen inte registreras hos UC eller annat företag och påverkar inte
kontaktpersonen privat, såsom vid ansökan om lån etc. Kontaktpersonen kan inte
överlåta sin roll som kontaktperson utan Kundens och Millu's godkännande.
Kontaktpersonen och Kunden har delat betalningsansvar gentemot Millu.
Betalningsvillkor
Faktura skickas separat per post/mejl i samband med Kundens slutleverans med en
kredit om 14 dagar från leveransdagen. Vid försenad betalning utgår
dröjsmålsränta, för närvarande 8 % per år.
Frakt
Alla våra leveranser är fraktfria. Om mottagaren inte på avtalad dag/tid
befinner sig på leveransadressen för att ta emot slutleverans, alternativt inte
svarar på det av kontaktpersonen angivna telefonnummer och en ny utkörning
krävs, skall eventuell extra kostnad för frakt betalas av kontaktpersonen.
Förvaring
Millu's produkter förvaras svalt och torrt. Kunden ombeds leverera produkterna
till slutkund snarast möjligen. Lagerhållning kräver tillstånd från
Miljöförvaltningen.
Utebliven försäljning
När Säljmaterialet beställts och lämnat vårt lager har Kunden förbundit sig att fullfölja
en försäljning till den angivna veckan. Vid utebliven försäljning debiteras
säljpaketet med 300 kronor.
Retur
Där konsument inte tar emot beställd vara, sker retur efter prövning. Där
kunden tar hem ett parti för att sälja direkt utan att först ta upp
beställningar gäller inga returer.